Subject: MTÜ Feministeeriumi seisukoht määruse eelnõule “Soolise ebakõla kohta otsuse tegemise tingimused ja kord”
From: "Feministeerium" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>, "Heli Paluste - SOM" <[email-masked]>
Date: Fri, 27 Jun 2025 17:57:13 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

MTÜ Feministeerium tänab võimaluse eest avaldada oma seisukoht määruse 
eelnõu “Soolise ebakõla kohta otsuse tegemise tingimused ja kord” kohta.
Seisukoht PDF failina manuses.

Lugupidamisega

Nele Laos
juhatuse liige
MTÜ Feministeerium

---------- Forwarded message ---------
From: Heli Paluste - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Date: Mon, Jun 16, 2025 at 10:46 AM
Subject: soolise ebakõla kohta otsuse tegemise tingimused ja kord
To: Aili Kala <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >, [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>  <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >

Tere

Annan teada, et tänasest on eelnõude avalikus kooskõlastamise portaalis EIS 
avaldatud kooskõlastamiseks ministri määrus „Soolise ebakõla kohta otsuse 
tegemise tingimused ja kord“.

 <https://eelnoud.valitsus.ee/main#BcpLl55C> Soolise ebakõla kohta otsuse 
tegemise tingimused ja kord – EIS

Määrus jõustub koos „Rahvatervishoiu seaduse“ 
<https://www.riigiteataja.ee/akt/102012025003> Rahvatervishoiu seadus–Riigi 
Teataja ja samas eelnõud kaasnenud teiste seaduste muudatuste jõustumisega 
seotud muude rakendusaktidega.

Määruses on võrreldes seni kehtinuga ( 
<https://www.riigiteataja.ee/akt/91001> Soovahetuse arstlike toimingute 
ühtsed nõuded–Riigi Teataja) tehtud väheselt muudatusi lähtuvalt 
kokkulepetest eelviidatud seaduse Riigikogu menetluse ajal, mil enamus 
parlamendisaadikuid olid seisukohal, et  senise protsessi põhimõtteid ei 
peaks muutma.

Välja on jäetud siiski ministri käskkirja nõue ning uuendatud on 
terminoloogiat. Ka geneetilise uuringu nõuet määruse tekstis ei ole enam.

Mõistan, et huvigrupi jaoks on parim lahendus soo tunnustamine ning 
meditsiinilise ja juriidilise protsessi lahutamine, kuid kahjuks ei ole 
selleks praegu ühiskondlikku kokkulepet.

01.09.2025 jõustuv seadus kohustab ministrit ekspertkomisjoni moodustama ja 
selle töö põhimõtted määrusega kehtestama.

Ootame tagasisidet [email-masked] <mailto:[email-masked]>  ja ettepanekuid hiljemalt 
3. juuliks.

Vajadusel saan kirjalikult või telefonis anda lisaselgitusi. Mobiil 5160802.

Lugupidamisega

Heli Paluste
tervishoiuvõrgu ekspert
[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
 <https://www.sm.ee/> www.sm.ee